Košík
leštičky laku

Leštičky laku – strojové leštenie

Leštičky laku – rady, tipy, triky

Pokiaľ si dôkladne potrpíte na vzhľade vozidla, do neodmysliteľnej súčasti patria leštičky na auto, resp. leštičky karosérie. Nie len detailingové centrá ponúkajú bezchybné vyleštenie vozidla, ale v súčasnosti vonkajšiemu vzhľadu svojmu autu môžete dopomôcť aj doma práve za pomoci leštičiek. Výkon auto-leštičiek sa meria vo wattoch (w). Platí tu priama úmera, čím vyšší výkon, tým vyšší počet otáčok. Otáčky leštičiek sa hodnotia v pomere otáčky za minútu (ot./min.). Vysoké otáčky pri nesprávnej manipulácií môžu spôsobiť poškodenie laku auta. Preto treba byť opatrní pri práci. Priemer kotúčov na leštičky sa zvykne udávať v milimetroch. Všeobecne platí, čím vyšší priemer kotúča, tým väčšiu plochu možno leštiť naraz. Menšie formáty kotúčov umožňujú užívateľom vykonať detailnejšiu prácu na karosérií. Priemery sa pohybujú od 50 mm – 240 mm. Ale ako si vybrať správnu leštičku laku Nech sa páči, ponúkame vám krátky prehľad.

  1. Orbitálne inak aj excentrické leštičky laku sú kombináciou dvoch druhov pohybu. Sú špecifické rotačným a elipsovým pohybom. Obvykle je rýchlosť orbitálnej leštičky nižšia ako u rotačnej. Uvádza sa tu parameter- kmitočet. Kmitočet orbitálnej leštičky sa pohybuje od 8-22 milimetrov. Nemožno však s presnosťou určiť, najlepší kmitočet, pretože každému vyhovuje niečo iné.

Pokiaľ ste začiatočníkom v leštení, odporúča sa excentrický druh leštičky, ktorá má priemer kotúča 125 mm- zaradzujeme ho k najuniverzálnejším. Pokiaľ potrebujete vyleštiť menšie plochy svojho vozidla, odporúča sa dokúpiť si 75 mm kotúč, tzv. unášací tanier. Na veľké plochy exteriéru auta, myslíme tým napríklad strechu, je najlepšie využiť leštičku väčšieho rozmeru s priemerom unášača 150 mm.

Výhody orbitálnej (excentrickej) leštičky laku:

  • nižšou rýchlosťou nehrozí poškodenie laku vozidla
  • šetrné leštenie
  • krúživý pohyb pri leštení

Nevýhody orbitálnej (excentrickej) leštičky laku :

  • vyššia cena
  • časovo náročnejšia práca

leštičky laku

  1. Rotačné leštičky laku majú rotačný druh pohybu, čo vyplýva aj z jej názvu. Jej nadstavec je rotujúci stále po rovnakej kruhovej dráhe. Tento druh leštičky sa neodporúča pre začiatočníkoch nakoľko ide o vysokorýchlostné otáčanie. Ich cenová dostupnosť je výhodnejšia ako pri orbitálnom druhu leštičiek. Treba však byť opatrný pri voľbe rotačnej leštičky. Nesprávna manipulácia môže spôsobiť poškodenie laku. Rotačné leštičky sú správnou voľbou pri rezaní laku. Avšak pri práci sa môžu objaviť tzv. hologramy a preto sa odporúča leštenie dokončiť excentrickou leštičkou.

Výhody rotačnej leštičky:

  • vyššie otáčky
  • nižšia cena
  • rýchle leštenie

Nevýhody rotačnej leštičky:

  • pri nesprávnom zaobchádzaní hrozí poškodenie laku

leštičky laku

Leštiace kotúče (pady)

Pre užívateľov leštičiek je najvhodnejšie mať kúpených viacero druhov penových, mikrovlnných či ovčích kotúčov. Aby sme vysvetlili prečo je tomu tak, dôvodom je delenie lakov auta na tvrdé a mäkké. Preto je najlepšou voľbou určiť najvýhodnejšiu kombináciu pasty a kotúča na korekciu laku.

Penové pady sa pripevňujú suchým zipsom o unášač. Kategorizujeme ich do rôznych stupňov tvrdosti. Čím sú tvrdšie, tým viac režú do laku auta. Naopak mäkšie pady nemajú až taký vplyv na rezanie do laku a najmäkšie sa využívajú na doleštenie, prípadne na voskovanie laku auta. Kotúče nebývajú spravidla len ploché a okrúhle. Môžu mať 6-uholníkovitý tvar- tzv. hex štruktúra, tvar diamantu, vlnkovitý či krížikovitý tvar a mnoho ďalších. Pri práci s kotúčom sa stáva, že vznikom tepla sa kotúč pri svojom strede poškodí či dokonca roztrhne. Preto sa pri korekcií laku odporúča mať v zásobe viacero kotúčov.

Na ktoré pomôcky by ste pri leštení nemali zabudnúť?

Maskovacie pásky sa používajú na prekrytie, resp. prelepenie častí auta, ktorým sa chceme pri leštení vyhnúť (gumové tesnenia, svetlomety, chrómové lišty a pod.). Maskovacie pásky majú odolnosť voči vysokým teplotám, ktoré vznikajú pri leštení. Ľahko priľnú k lepenému povrchu a výborne držia. Jeden z najpodstatnejších krokov pri leštení auta je odmastenie laku. Väčšina ľudí pracujúcich v detailingových centrách na to využíva izopropylalkohol (IPA). V prípade, že zanedbáte odmastenie, môže sa stať, že zvyšky pasty vám na čas vyplnia škrabance a po krátkej dobe by ich bolo opäť vidieť. Mikrovlákna slúžia na odstránenie zvyškov leštiacej pasty z laku. Pár mikrovláknových utierok dodajú vášmu autu takmer finálny výsledok. Na záver sa odporúča lak poriadne ochrániť a práve na to slúžia sealanty, vosky a keramické ochrany.

Viditeľný rozdiel po korekcií laku

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Rýchle odosielanie

Objednávky odosielame čo najrýchlejšie

Certifikované produkty

Všetky produkty majú certifikát kvality

Poštovné zdarma

Nad 100 eur

Nakupujte bez obáv!

Platba kartou, alebo na dobierku